Startup üzleti tervezés – befektetők és vevők megnyerése

A tervezés mindig egy nehéz feladat. Főleg akkor, amikor egy befektetői csoportot szeretnél meggyőzni arról, hogy a vállalkozásod piacra termett, tudatosan felépített eladási stratégiával rendelkezik, és rendkívüli üzleti sikerekre előtt áll. Abban tudok a segítségedre lenni, hogy ez a sikeresség láthatóvá váljon.

Az üzleti tervezés mára mindenki számára ismert folyamat; egy sablon doksi egy google kereséssel azonnal elérhető. Kitöltjük a fejezeteket, egy kicsit fazonra igazítjuk, nézzen úgy ki, mint a vállalkozásunk arculata, és kész is. De ez a munka vajon mire lesz elég? Meggyőzi majd több 10 vagy 100 millió Forint befektetéséről a tőkéseket?

Ha a bemutatkozásod a befektetői igényekre és az értékeidre fókuszál, akkor befektetőt és vevőt is könnyebben fogsz találni.

Bár eltöltöttem 20 évet értékesítőként és üzletfejlesztőként, de még így is sokat tanultam a Cápák között című tv vetélkedő sorozatból.  Egy jól felépített pitch egyszerre támaszkodik az értékesítési tervedre és az üzleti jövőképedre. Az új terméked sikeres piaci szereplését a következő témakörök kifejtésével tudjuk a cápáknak alátámasztani:

  • A vállalkozás sikerének kulcsa. Egyértelművé kell tenni, mitől egyedi vagy hiánypótló a terméked. Ha jól fogalmazod meg, akkor mindenki a homlokára csap majd a pitch közben.
  • A felhasználók és a terméked kapcsolata. Hogyan írod le a célcsoportot, és milyen reakciókat vált ki a vásárlás a fogyasztókból? Hogyan válik a terméked alapvető szükségletté, vagy egy igazi must-have tényezővé?
  • Az eladások sikere. Hogyan épül fel az eladás, a csatornák és a miként emelkedik a nyereségesség? Miként alakul át a célcsoport vevőkké, és hogyan fejlődik?
  • A piaci szereplés sikere. Hogyan néz ki a termék életciklusa, miként fejlődik, mik lesznek a mérföldkövek?
  • A jó pénzügyi kilátások. A kockázati tőkések olyan cégekbe szeretnek befektetni, amelyek gyorsan nőnek és izgalmasak. Fejből tudj dobálózni a sales plan számaival!

Ha ezek már összeálltak, akkor jelentős esélyed lesz a befektető találásában és a piacon is. Ha a kezdő lépést keresed ezen az úton, akkor először érdemes egy kicsit stratégiai gondolkodással előkészítened magad a feladatra. Mutatok három lépést, amivel jól meg tudod alapozni az üzleti és eladási terveidet.

Alapok az üzleti és sales tervhez

1. Méretezd be a piacodat

Nagyon jó kiindulási pont, amikor meghatározod az előtted álló „húsos bödön” méretét. Legyél figyelemmel arra, hogy B2B vagy B2C eladásokban gondolkozol, hány vevő van jelen, és milyen potenciál hever előtted. Ne hagyj pénzt az asztalon, árazz be mindent, amiért pénzt lehet kérni.

2. Elemezd meg a konkurenciád, pozícionáld magad

Bármilyen klassz és egyedi is az ötlet amit kínálsz, meg kell találnod a versenytársaidat. Amennyiben ez egy egyedülálló szolgáltatás, és más nem csinál ilyet, akkor is az emberek az idejüket és a pénzüket fordítják erre valami más helyett. Kedvenc példám a LinkedIn business plan kurzusáról (amit nagyon ajánlok!) amikor egy kertészeti áruház a google-lel versenyezve pályázik a vásárlók szabadidejének eltöltésére. Pozícionáld a vállalkozásod a piacon és viszonyítsd az terméked a versenytársakhoz.

3. Fogalmazd meg a brand ígéretét

Tudd meg mit várnak el tőled a vásárlóid. Milyen problémával küzdenek, és hogyan fogod egyszerűbbé és jobbá tenni a mindennapjaikat. Fogalmazz egyszerűen és kerüld az mérgező kifejezéseket (pl. innovatív, komplex, egyedülálló, felhasználóbarát stb.), legyen mindenki számára azonosulható amit kínálsz. Ha elolvassák, megtalálják benne a saját problémájukat, és kiváltod az „aha” élményt, nyert ügyed van.

Remélem jó alapot kínál ez a 3 pont az induláshoz, és sikerre viszed a vállalkozásod. A piac mélyebb megismerésére és a benne rejlő lehetőségek feltárására az üzletfejlesztési szolgáltatásom tudom ajánlani. Ha bármi egyébben segítségedre lehetek, üzend meg.