Válságkezelés a B2B értékesítésben

A koronavírus okozta válság lesújtott a KKV szektorra. A vevők befagyasztották a beszerzéseket, megállítottak projekteket, mindenki általános költségstopot vezetett be, ennek következtében sokan a túlélésért küzdenek. Megéltünk már hasonló krízist, és sokan túljutottunk rajta. Szeretném megosztani az észrevételeimet, miként tudjuk újra növekedési pályára állni.

Milyen tapasztalatot tudunk előhívni a 2008-as gazdasági válság utáni helyzetből? Sokan mondják, hogy ez most inkább technikai vagy technológiai jellegű probléma, nem hasonlatos a 2008-as pénzügyi rendszerek csődjével, inkább egy globális 9/11. A járvány elvonulását követően várható a visszarendeződés, de semmiképp sem ugyanoda, és bizonyosan jelentős lesz a veszteség.

Visszatekintve a 10 évvel ezelőtti élményekre, összeszedtem azokat a tényezőket, amelyek által a vállalkozásunk csak rosszabb helyzetbe kerül:

  • A várakozás. Várunk az ügyfélre, hogy mondjon valami biztatót, vagy a gazdasági környezetre, hogy újra konjunktúra alakuljon ki. Ez nagyon bizonytalan út.
  • A költségstop. Megvágunk minden kiadást, valahogy átvészeljük a nehéz helyzetet. Persze ez részben elkerülhetetlen, a költségstop egyfelől szükséges és megnyugtató kapaszkodó. De nem lehetséges csak átvészelni, megúszni.
  • A helyzet tagadása. Ha elutasítjuk, hogy válság van, akkor gyakorlatilag ez lesz az alapállapot. Egyenes út a szakadék irányába.
  • A konkurencia. Mindenki azon van, hogy életben maradjon. Az ilyen kiélezett helyzetek zseniális ötleteket eredményeznek. A kérdés az, ki fog robbantani a piacon.

Valószínűsíthető, hogy olcsó banki finanszírozás és határozott válságkezelési akcióterv nélkül kevés az esély a túlélésre. Bizonyosan jobban járnak azok a vállalkozások, amelyek nem magányos harcosként veszik fel a küzdelmet, hanem mernek külső szakmai segítséget kérni.

A tapasztalatom alapján egy sales fókuszú akcióterv állítja újra pályára a bevételeket. Mire gondolok, milyen értékesítési technikával kerüljünk ki minél előbb ebből az állapotból?

Egy gyors válságkezelő akcióterv például így néz ki:

  • Kiválasztjuk a vevőink számára nélkülözhetetlen termékünket, és erre helyezzük a hangsúlyt (gondolkodjunk a vevőink fejével, hogyan rangsorolják a preferenciákat?)
  • Felhívjuk az állandó ügyfeleinket, a kapcsolatápolás legyen a fókuszban, még nem az eladás
  • A bevételünk megerősítésére új piacot keresünk már meglévő termékünknek, vagy a meglévő vevőinknek új terméket találunk ki (a kedvencem a kézműves sörgyár, aki kézfertőtlenítőt kezdett el gyártani; de talán ennél is nagyszerűbb, ha egy meglévő terméket tudunk átcsomagolni, így a megváltozott helyzetben új funkcióval ruházzuk fel)
  • Előteszteljük az új irányt
  • Amint megvan a pozitív visszajelzés, akkor új eladási stratégiát építünk
  • És beindítjuk az értékesítést

Írd meg nekem, hol tartasz a válságkezelésben, vagy mire van szükséged.