Cápák között – Ingyenes üzleti tanácsadó műsor
Hosszú évek óta távol tartom magamat a lezüllött televíziós programoktól, amikor is az egyik cimborám felhívta a figyelmemet a Cápák között című RTL Klubos tv műsorra, hogy esetleg érdekelhet. És valóban, ez a műsor az üzleti tanácsadás és az értékesítői kommunikáció világában egyaránt remek segítséget jelent!
Ha esetleg valaki még nem ismerné a műsort, akkor röviden leírom: 5 elismert kockázati befektető előtt mutatja be a vállalkozó (azaz versenyző) a termékét vagy termékötletét, azzal a céllal, hogy a felajánlott tulajdoni hányadért befektetésben részesüljön. Eddig két évad futott le, amiből a második szezon már elég stabil színvonalat képviselt (az első helyenként még a korai megasztárt idézi).
Mi történik a műsorban, ha B2B értékesítési szemmel nézzük?
- Egy klasszikus sales pitch-et látunk, amikor néhány perc alatt kell hatást gyakorolnod a leendő partneredre
- Érték alapú eladás történik, az hangzik el, ami vevőknek fontos
- A vízió akkor megy át, ha egyszerűen és érthetően fogalmazzák meg, és azonnal rá tudjanak kapcsolódni
- Reális képet kell közvetíteni a piacról és az értékesítésről
A cápák, azaz a befektetők működésében két tényezőt emelek ki. Egyrészt természetesen jó üzletet keresnek, amihez elvárják, hogy az értékesítési terved és az árbevételed ígéretes képet mutasson.
Másrészt viszont a válaszaikkal és az észrevételeikkel gyakorlatilag ingyenes üzleti tanácsadást nyújtanak. Minden egyes mondatukat érdemes addig forgatnod a fejedben, amíg a saját cégedre le tudod fordítani. Ha pedig netán versenyzőként sikerül magad mellé állítanod őket, akkor egészen biztosan az egyik legerősebb tanácsadókat szerzed meg.
Ezekből a rapid tárgyalási szituációkból nagyon sokat lehet hasznosítani. Mit tanulhatunk ezekből a pitch-ekből, néhányan mit rontanak el?
- Nem ismerik a piacukat
- Nem hallják meg a vevői igényeket
- Hiányzik az eladási terv
- Sajnos gyakran nem adnak világos válaszokat a feltett kérdésekre
Ha a bemutatkozásod a vevő igényeire és a releváns értékeidre fókuszál, akkor befektetőt és új vevőt is egyaránt könnyebben fogsz találni.
Nézz meg pár részt a műsorból, és gondold át a saját bemutatkozásodat, tárgyalási belépődet. A pitch, azaz a nyitás egy találkozón megalapozhatja a sikert, de akár el is áshat. Ha tökéletesíteni szeretnéd a eladástechnikádat, vagy meg szeretnéd találni a vevőid számára fontos értékeket, olvass tovább a honlapon.